Museum van Bommel van Dam
Digitale transformatie van museum van Bommel van Dam
Klantvraag
Hoe zet je een bestaand en gerenomeerd museum op een splinternieuwe locatie in de markt? Bij aanvang van de samenwerking ondervond Museum Van Bommel Van Dam enkele uitdagingen met betrekking tot hun online zichtbaarheid en publieksbetrokkenheid. Het museum wilde een bredere doelgroep aanspreken, zowel lokaal als (inter)nationaal, en meer bezoekers naar het nieuwe museum trekken. Daarnaast was er behoefte aan een betere data-infrastructuur en analyse om de effectiviteit van de online marketinginspanningen te meten en te optimaliseren.
Van analyse naar strategie
Magneet startte met een analyse van de doelgroep van Museum Van Bommel Van Dam. Door middel van demografische en gedragsgegevens werden verschillende doelgroep segmenten geïdentificeerd. Daarnaast gingen we aan de slag met een nul-meting, data analyse en benchmark. Hierdoor kon de digitale strategie specifiek op elk segment worden afgestemd.
De strategie omvatte gerichte social media-advertenties op platforms zoals Facebook en Instagram, evenals Google Ads en zoekmachineoptimalisatie (SEA) om de zichtbaarheid te vergroten. Een sterke data-infrastructuur werd opgezet voor het volgen van campagneprestaties, met regelmatige analyses om de effectiviteit van kanalen en campagnes te meten en aan te passen indien nodig.
Resultaat
Naar websiteDoor gerichte advertentiecampagnes en optimalisatie van de digitale strategie, ziet het museum een stijging in het aantal fysieke bezoekers, zowel lokaal als van buiten de regio. Daarnaast groeit het aantal volgers op social media en zien we een substantiële toename in betaalde zoekresultaten, wat resulteerd in een groter bereik en een bredere naamsbekendheid.
Ook meer zichtbaarheid genereren?
Kunst uit het Vuistje
Nieuwe website en digitale marketing campagnes voor de grootste leverancier van digitaal CKV lesmateriaal.
Philzuid
Digitale marketing strategie voor het grootste symfonieorkest van Zuid-Nederland.